Bodyscanning
Ergonomie en fietsen
Veel mensen met gewricht- en rugproblemen bewegen te weinig.
Fietsen is een zeer goede oplossing, maar dan moet de fiets wel goed afgesteld zijn.
Een juiste zitpositie kan namelijk de druk op rug- en halswervels en hand- en kniegewrichten verminderen.
Bij aankoop van een fiets is het belangrijk om niet alleen te letten op de kleur van fiets.
De technische aspecten en de geometrie (afmeting van het frame) zijn per model verschillend en zeer belangrijk.
Deze zijn namelijk van invloed op de zitpositie.
Met Body Scanning – een innovatief meetsysteem – kunnen wij iedere klant in korte tijd opmeten.
Het systeem is het resultaat van een samenwerking tussen orthopeden, fysiotherapeuten, wielrenners, fietsers en tweewielerspecialisten.
Vier punten van uw lichaam worden gescand zonder dat u hierbij aangeraakt wordt:
Lichaamslengte
Borstbeenhoogte
Bekkenkamhoogte
Vuisthoogte
Tijdens deze fietsmeting wordt er ook gevraagd naar uw persoonlijke voorkeuren
Deze informatie wordt dan gecombineerd met de meetgegevens in het Bodyscan programma.
Het systeem berekent dan afhankelijk van het type fiets de gewenste zitpositie en de juiste ergonomische instelling.
Want niet alleen het formaat van het frame bepaalt hoe u optimaal op de fiets zit, maar ook de hoogte van het zadel
en het stuur en de afstand tussen het zadel en het stuur.
Kortom voor een goed afgestelde race- , ATB- of elektische fiets is een goede meting onmisbaar.
De meting is gratis voor iedereen die een fiets bij ons aankoopt .
Ook kunt u zich laten meten als u geen fiets bij ons heeft gekocht.
De kosten van de meting inclusief afstellen van uw fiets bedragen dan € 27,50.
Wat en hoe wordt er gemeten en ingesteld?
Omdat de juiste fietsinstelling afhankelijk is van zowel uw biometrische gegevens als ook uw gewenste zithouding,
kunnen wij u u opmeten voor een perfect afgestelde fiets, geheel naar uw wensen
Een juiste fietsinstelling verbetert de krachtoverdracht en vermindert de risico´s voor uw gezondheid.
Daarnaast verhoogt het uw fietsplezier!
Zitpositie
Ergonomie is voor iedere fietser verschillend.
Vergelijk bijv. de ergonomie van een stadsfiets gericht op comfort, een goed overzicht in het verkeer
en snel op- en afstappen bij verkeerslichten, met de ergonomie van een wielrenner die gericht is op effectiviteit,
hoge trapfrequentie en optimale krachtoverdracht.
Body Scanning CRM definieert de zitposities per fietscategorie.
Framehoogte
De framehoogte van een fiets is niet de belangrijkste maat van een fiets.
Allereerst zijn de drie contactpunten tussen u en de fiets van belang voor de ergonomie en uw comfort.
De framehoogte (meestal gemeten van het hart van de trapas tot het midden van de bovenbuis) was voorheen,
toen er nog diamantframes waren met horizontale bovenbuis, een goede indicator voor de verdere framematen.
Tegenwoordig zijn sloping bovenbuizen en geveerde zadelpennen heel normaal en is de bovenbuislengte
belangrijker als de framehoogte.
Zadelhoogte
De zadelhoogte wordt altijd als eerste punt ingesteld.
Gemeten wordt de zadelhoogte vanaf het hart van de trapas tot aan de bovenkant van het zadel (in het midden).
Bij ergonomische zadels wordt tot boven op het verhoogde zitgedeelte gemeten.
De zadelhoogte wordt met het Bike Adjustment Device gecontroleerd.
Afstand tussen zadel en stuur
De afstand tussen het zadel en het stuur is afhankelijk van de lengte van uw bovenlichaam en de gekozen zitpositie.
Deze maat wordt gemeten tussen de zadelneus tot het contactpunt op het stuur.
Bij rechte sturen, zoals bij de racefiets of de ATB/MTB, wordt gemeten tot het hart van het stuur.
Deze afstand bepaalt veelal de lengte van uw frame.
De afstand tussen het zadel en het stuur wordt met het Bike Adjustment Device gecontroleerd
of via de bovenbuiscalculator omgerekend naar uw passende frame-geometrie.